
Copyright © Joel Simon 51

Joel Simon is the executive director of the Committee to Protect Journalists.

In September 2004, Russian security forces
stormed a school in the provincial town of
Beslan where Chechen separatists were hold-
ing hundreds hostage. In the ensuing chaos,
more than 300 people were killed, half of
them children. What was a terrible tragedy
for the Russian people was a triumph for the
information policy of President Vladimir
Putin. Previous national calamities—includ-
ing the Kursk submarine disaster in 2000
and the botched 2002 raid on a Moscow
theater also occupied by Chechen militants
—generated a flurry of critical television
coverage. But Putin faced little criticism in
the aftermath of the Beslan incident. “As
soon as the storming of the school was over,
so was television coverage,” noted Russia
analyst Masha Lipman. “There were no 
survivors’ accounts, no stories of desperate 
people who lost loved ones, no independent
experts’ analysis, and no public discussion
whatsoever.”1

Putin and the Federal Security Police,
successors to the KGB, had succeeded in
bringing Russia’s once feisty broadcast me-
dia under Kremlin control without putting
journalists in jail or using violence.2 As 
Lipman points out, such aggressive tactics
could have turned journalists into press free-
dom martyrs in Russia while eliciting stern
condemnations from the West. Instead, the
Kremlin targeted media owners, who were
vulnerable because of their shady business
practices and their efforts to use their media
empires to influence politics. The Kremlin
succeeded in installing new and compliant
ownership using a mixture of litigation, 
aggressive enforcement of tax laws, and per-

sonal intimidation. Putin, meanwhile, cast
the successive takeovers of critical broadcast
networks by Kremlin supporters as “busi-
ness disputes.” He even suggested, in a
2005 interview with 60 Minutes, that the
situation facing Russian broadcasters was no
different from the criticism that had forced
Dan Rather to step down in 2004 as anchor
of the CBS Evening News. “We understood
that he was forced to resign by his bosses at
CBS,” Putin explained to his interviewer,
Mike Wallace. “This is a problem of your
democracy, not ours.”

A new breed of sophisticated autocrats 
is threatening press freedoms around the
world. Like President Putin, these “demo-
cratators” stand for election, preside over the
trappings of democratic government, and
express rhetorical support for democratic
principles. At the same time, they are
deeply committed to controlling informa-
tion and managing the media, which they
view as a threat to their power. While a 
previous generation of autocratic leaders fa-
vored direct confrontation and often resorted
to violence to keep the press in line, this
new breed relies more on media manipula-
tion, legal harassment, and control over the
government bureaucracy to achieve the same
ends.

The democratators span the ideological
spectrum—from the Russian nationalism of
President Putin to the messianic socialism
of Venezuelan president Hugo Chávez. They
also span a continuum of repression. Some,
like Colombia’s popular president Alvaro
Uribe, have legitimate democratic creden-
tials and seek to marginalize and discredit

Muzzling the Media
How the New Autocrats Threaten Press Freedoms
Joel Simon



the media but do not interfere directly. 
Others, like Tunisian president Zine Ben
Ali, are highly repressive but hide their
abuses, including near complete control of
the media, behind a democratic façade.
Then there are the true dictators like Presi-
dent Robert Mugabe of Zimbabwe and
President Aleksandr Lukashenko of Belarus,
who continue to hold periodic elections and
maintain a veneer of legality but are not
fooling anyone.

Censorship, imprisonment, and govern-
ment-orchestrated assassinations of journal-
ists have not entirely gone out of style. In
Cuba, Burma, and Eritrea, dozens of jour-
nalists are in jail and the press is function-
ally an arm of the state.3 But in other coun-
tries where the press operates with re-
straints—countries as diverse as Morocco,
Pakistan, and Uganda—the mechanisms of
control are less visible. In these countries,
the press is nominally independent, and
some criticism of the government is toler-
ated, especially in the print media and 
online.

Even highly repressive countries like
China increasingly employ a similar ap-
proach. Beijing tries to project an image of
openness, particularly with respect to the
media, and the number of media outlets in
China has exploded in recent years. But
there are also 32 journalists in jail in China,
more than any other country in the world.
While embracing the Internet as an engine
for economic growth, China is challenging
the once widely accepted notion that the
Web is impossible to control or censor. Re-
lying on sophisticated filtering technology
—much of it supplied by U.S. companies
—as well an army of monitors, Chinese au-
thorities believe they can continue to con-
tain subversive online speech. If they suc-
ceed, it could have far-reaching implications
for the future of the Internet in other repres-
sive societies.

The Committee to Protect Journalists,
founded in New York 25 years ago, arose in
response to massive state repression in Latin

America and the total control over media
behind the Iron Curtain. With a tiny staff,
CPJ initially employed tactics developed by
the human rights movement, i.e., cam-
paigning around emblematic cases of im-
prisonment and abuse. Today, CPJ has a staff
of 24 and is part of an international move-
ment linking other global organizations like
the Paris-based Reporters sans Frontières
with national press freedom groups around
the world. Advocating for press freedom in
places where repression is less overt is more
complicated and labor intensive, requiring
exacting documentation, research to identify
systematic violations, and extensive promo-
tion or publicity to get the attention of the
media, the diplomatic community, and the
offending government. An examination of
the evolution of CPJ’s mission over the last
quarter-century offers insight in how to 
respond to the emerging challenge pre-
sented by a new generation of autocrats—
with some lessons for U.S. foreign policy.

Birth of a Movement
Twenty-five years ago, the American media
establishment had little interest in the tra-
vails of local reporters working in repressive
societies. Journalists themselves were reluc-
tant to cover media abuses, much less advo-
cate against them. Many believed that the
public would view this as self-interested 
activism, and that such reporting would
therefore damage the media’s independence
and credibility. The imprisonment of U.S.
foreign correspondents overseas had some-
times sparked outrage: the 1949 killing of
CBS correspondent George Polk during the
Greek civil war inspired a special award for
courageous reporting, and the 1951 jailing
of the Prague bureau chief of the Associated
Press, William N. Oatis, on espionage
charges sparked an international incident.
The deaths of American journalists in Viet-
nam and Cambodia also made headlines.
But attacks against local journalists by 
repressive governments were generally not
perceived as news.

52 WORLD POLICY JOURNAL • SUMMER 2006



That mind-set particularly troubled a
young journalist named Laurie Nadel, who
had been trying with little success to get
editors in New York to cover the killing
and imprisonment of journalists by military
governments in Latin America. Nadel’s 
concern was based on her own experience as
a reporter for Newsweek and UPI in Chile,
where she covered the aftermath of the 
1973 coup that toppled President Salvador
Allende. While in Santiago, she witnessed 
a neighbor being abducted by the secret 
police. After a source close to the Chilean
military hinted that she risked the same
fate, Nadel boarded the next departing
flight with her reporter’s notes taped to 
her body.

Back in New York, Nadel contacted
Amnesty International and the National
Council of Churches, and urged them to
take up cases of imprisoned Latin American
journalists. In 1975, she joined the Overseas
Press Club, an association of foreign corre-
spondents, where she started a human rights
committee to organize letter-writing cam-
paigns on behalf of imprisoned reporters.
Nadel recalls that the club was ambivalent
about sponsoring her campaign, and few
journalists responded. In 1980, Nadel, now
employed as a writer for CBS television news,
spotted a Reuters story about a Paraguayan
journalist facing arrest. Alcíbiades González
Delvalle happened to be in the United
States on a State Department tour when he
learned about his arrest warrant. Nadel
called Michael Massing, then the young ex-
ecutive editor of Columbia Journalism Review,
and asked him if he would be interested in a
longer piece. Massing said yes. Nadel
tracked down González Delvalle and inter-
viewed him at her CBS office. A persistent
critic of Paraguayan strongman Alfredo
Stroessner, he had been indicted 
for criticizing the government’s cover-up of
its involvement in the killing of a 17-year-
old boy. González Delvalle told Nadel he
was determined to go home and face the
charges.

Nadel and Massing spread the word that
a courageous Paraguayan colleague was fac-
ing arrest. When González Delvalle was
jailed after returning to Asunción in June
1980, Reuters and ANSA, the Italian news
agency, filed dispatches. Warren Hoge, the
New York Times correspondent in Brazil, 
flew to Paraguay, and in his report quoted
González Delvalle’s lawyer as saying, “Pres-
sure from abroad is the only power the dic-
tatorship respects.” The Paraguayan govern-
ment relented after 70 days. On Septem-
ber 2, González Delvalle was released from
jail and resumed writing his column.

Nadel and Massing were amazed, and
encouraged. Simply mobilizing press cover-
age of the arrest of a foreign journalist had
led to his release. This suggested that a con-
certed response could assist other journalists
in similar straits. Massing and Nadel also
believed there was a larger principle at
stake. Greater press freedom was inextrica-
bly linked to the global struggle for human
rights, but there was no U.S. organization
expressly dedicated to defending journalists
when they became victims.

Massing sought to harness the power of
the American press and used his position at
the journalism review to reach out to the
country’s best-known journalists. Among
those Massing first approached was Victor
Navasky, then editor of The Nation, the 
venerable liberal weekly, who agreed on the
need for an organization to protect journal-
ists. “The beauty was that an organization of
journalists could use the power of publicity,
and the mission grew organically out of
that,” Navasky recalled. “I thought, This is
a gap, and we can fill it.” Other charter
board members included the New York Times
columnist Anthony Lewis, Jane Kramer of
The New Yorker, Peter Arnett, then of the
Associated Press, and Colman McCarthy, a
cantankerous columnist for the Washington
Post. Navasky also suggested that Massing
approach Aryeh Neier, the newly named ex-
ecutive director of Helsinki Watch (which
would later become Human Rights Watch).

Muzzling the Media 53



Neier soon found room for the Committee
to Protect Journalists in his organization’s
Manhattan office.

With the help of Dan Rather, who had
just replaced Walter Cronkite as the anchor
of the CBS Evening News, Nadel and Mass-
ing recruited Cronkite as CPJ’s honorary
chairman. During the Vietnam War,
Cronkite headed a committee that gathered
information about reporters and photogra-
phers who were missing in action. His in-
volvement with CPJ confirmed Massing’s
hunch that the names on the letterhead
would get government attention around the
world.

In many ways, the time was right. New
information technologies were nurturing a
new generation of global journalists. A
landmark was the founding of CNN in 1980
by Ted Turner, who sought to build a global
audience by employing journalists bound 
by a code that transcended national origins.
Furthermore, in the aftermath of the Water-
gate scandal, with the influence of the
American press at its peak, American jour-
nalists more than ever felt their support
could actually make a difference. If journal-
ists could shake the White House, said
David Marash, an anchor at WCBS in New
York and an early board member, “Why
can’t we stop the bad guys from shaking
down or beating up our colleagues around
the world?”

The Latin American Crisis 
Like Massing and Nadel, CPJ’s early board
members were especially involved in events
in Latin America, as typified by the case of
Jacobo Timerman.4 Following a March 1976
coup in Argentina, an army officer sum-
moned editors in Buenos Aires and read this
proclamation: “From today on, it is forbid-
den to report, comment on, or make refer-
ence to subversive incidents, the appearance
of bodies and the deaths of subversive ele-
ments and/or members of the security forces
unless they are announced by a responsible
official source. This includes kidnappings

and disappearances.” When Timerman, the
editor of La Opinión, tentatively challenged
the veil of silence by reporting on govern-
ment abuses, he was abducted and impris-
oned for nearly a year. Global protests im-
pelled the generals to release Timerman,
who recounted his ordeal in a classic mem-
oir, Prisoner Without a Name, Cell Without a
Number. In reviewing the memoir in 1981,
CPJ board member Anthony Lewis noted the
Argentine press’s failure to cover the disap-
pearances: “In some ways, the most terrible
aspect of life in Argentina after the military
took over was the silence.”

For the early board members, this was a
key challenge for the new organization. If
the press fell silent, governments could lit-
erally get away with murder. At the time of
CPJ’s founding, the focus was on Central
America, where journalists seeking to report
human rights violations had themselves be-
come targets of right-wing deaths squads.
In early 1982, Michael Massing organized
the first CPJ mission to Nicaragua, El Sal-
vador, and Guatemala. The press freedom is-
sue was highly charged, given the debate
over U.S. policy in the region, and Massing
assembled a politically diverse delegation
that ranged from the dovish former Vietnam
correspondent Gloria Emerson to Allen We-
instein, editor of The Washington Quarterly
and a supporter of the Reagan administra-
tion’s Central America policy.

In his first year as president, Ronald
Reagan had distanced himself from Jimmy
Carter’s human rights–based foreign policy,
particularly in Central America, where the
new administration was committed to de-
feating leftist insurgents in El Salvador.
Washington argued that while excesses were
occasionally committed by anti-leftist
forces, the greater threat to press freedom
was a pro-Communist victory and cited
state censorship under leftist Sandinistas in
Nicaragua to make its case. American jour-
nalists, who reported on violations commit-
ted by the Salvadoran military or by the
Contra rebels in Nicaragua, were derided by

54 WORLD POLICY JOURNAL • SUMMER 2006



administration supporters as dupes. In El
Salvador, the right-wing Arena party led by
Roberto D’Aubuisson began a campaign of
accosting journalists and shouting at them
to “tell the truth.” The taunts were menac-
ing in an environment in which death
squads flourished.

After traveling through El Salvador,
Nicaragua, and Guatemala, and meeting
with foreign correspondents, local journal-
ists, and government officials, the CPJ dele-
gation was unable to reach a consensus. Its
members expressed their disagreement at a
New York press conference, and Weinstein
later faulted the press for focusing on abuses
in El Salvador at the expense of Nicaragua.
“Should the Sandinistas maintain their ‘state
of emergency’ indefinitely,” he argued in a
Wall Street Journal op-ed, “there will be no
independent journalists left practicing there,
only pro-government flacks whose numbers
grow steadily.”

“At that point,” Weinstein continued,
“the Committee to Protect Journalists could
send a second expeditionary force not only
Nicaragua, but also to Cuba and Grenada,
both omitted from its present itinerary. Of
course, once free expression has disappeared
from a country and the independent press
has been crushed, there exist no journalists
worthy of the name in need of protection
except those in jail or in exile.”

The Central America mission came 
close to splintering CPJ, but it also provided
the organization a strategy for navigating
ideological divides. The CPJ board con-
cluded that its nonpartisan nature would 
be demonstrated not by politically balanced
delegations, but by the clarity of its man-
date, the diversity of its board, and the con-
sistency of its approach. Policy debates were
to take place in the home office, not among
delegation members in the field. To operate
above the ideological fray in the context of
the Cold War, CPJ sought to put equal em-
phasis on repression by left and right. In
news alerts and letters, CPJ drew attention to
the plight of Ukrainian journalist Vyache-

slav Chornovil, who had spent most of the
previous 15 years in the Soviet Gulag on
charges of spreading “anti-Soviet propagan-
da,” as well as the cases of two South Afri-
can journalists imprisoned by the apart-
heid government. A second CPJ mission to 
South Africa and Zimbabwe carried out 
by Aryeh Neier and Laurie Nadel criticized
the records of both the right-wing white
minority government in South Africa and
the left-leaning black nationalist govern-
ment in Zimbabwe led by Robert Mugabe.
The committee remained a small organiza-
tion through much of the 1980s, but man-
aged to have an impact on high-profile 
cases, including those of the British journal-
ist Simon Winchester, who was detained
along with two colleagues for 77 days in
1982 while reporting on the Falklands War
in Argentina, and Terry Anderson, the Asso-
ciated Press bureau chief in Beirut, who was
kidnapped by a Hezbollah militia in 1985.
After Anderson’s release in 1991, he joined
CPJ’s board. More importantly, the organiza-
tion’s efforts to establish its independence
allowed CPJ to play a more effective and visi-
ble role when the press freedom landscape
was transformed by the 1991 collapse of the
Soviet Union.

The Post-Soviet Press
At its core, the Soviet system rested on con-
trol of information. While telephone service
was limited, Communist governments in-
vested heavily in the media. Television, effi-
ciently run and well-funded, was an essen-
tial component of the Communist Party’s in-
formation strategy. It facilitated communica-
tion between the party and the people, while
fostering the propagation of the historical
myths that bound the society together.

However, there was an essential flaw
with this system, which Mikhail Gorbachev
recognized when he came to power in 1985.
The problem was that Soviet citizens knew
only what the government told them, and
without a free press, government officials
knew too little about what the Soviet people

Muzzling the Media 55



thought of them. Gorbachev believed that
improved communication and information
technology was essential for the success of
Perestroika, his program of economic re-
structuring. The media, he felt, would be 
a natural ally in his battle with the en-
trenched bureaucracy, and its critical cover-
age could also help build support for his
policies. “The better informed the people
are,” Gorbachev said, “the more intelligent-
ly they act and the more actively they sup-
port the Party and its plans and program-
matic goals.”

But the public discussion of Stalin’s
legacy, which Gorbachev encouraged, soon
turned into an exhaustive examination of
Soviet history that exposed the myths and
undermined the legitimacy of the entire
Communist system. Reports on corruption
and inefficiency became a general critique of
the overall management of Soviet society.
These reports, broadcast on television and
radio, and published in newspapers and
magazines whose circulation soared, infuri-
ated Kremlin hardliners. In August 1991,
they deposed Gorbachev in a bloodless 
coup while he was on holiday in the 
Crimea.

The coup leaders understood the neces-
sity of asserting control over the media and
did so by forcibly taking over the main
broadcast facilities and banning all but a
handful of newspapers. But the media had
grown larger and more diverse in the Gor-
bachev years, making it much harder to
control. Many newspapers defied the order,
printing photocopied editions that made
their way back on the street. At a press con-
ference broadcast live on Soviet television on
the evening of the coup, its leaders were
bombarded with questions, including one
from a young newspaper correspondent who
asked, “Could you please say whether or not
you understand that last night you carried
out a coup d’état?”

Later that night, an extraordinary broad-
cast showed barricades being erected around
the Russian White House as Boris Yeltsin

stood atop a tank and issued his famous ap-
peal. As the former Baltimore Sun corres-
pondent Scott Shane writes in Dismantling
Utopia: How Information Ended the Soviet
Union (1994), “It was a revolution driven by
information that the coup was designed to
halt: information that that had undermined
ideology, exposed the bureaucracy, and shat-
tered the Soviet family of nations. But it
was also the liberating power of information
that doomed the coup to failure—both the
information that had changed people’s
views, and the information that now fueled
the resistance with minute-to-minute 
reports.”

The Communist collapse liberated a new
breed of journalists across Russia and the
former Soviet Union. The best were filled
with anger about past abuses and used their
technical skills to reveal suppressed truths
to the public. They also reported aggres-
sively on long-hidden corruption and social
ills as the old system disintegrated. Mean-
while, in Latin America, where democracy
had been restored following the demise of
military dictatorships, the press played a
similar role. In Brazil, aggressive reporting
on the elaborate kickback and corruption
schemes of President Fernando Affonso 
Collor de Mello led to his resignation in
1992. In Argentina, investigative journalists
reported on corruption and abuse by the
country’s new civilian leaders while reveal-
ing the true extent of the dictatorship’s
dirty war. Journalist Horacio Verbitksy’s
1995 groundbreaking book The Flight told
the story of navy officer Alfredo Scilingo
who confessed to his own participation in
pushing live political prisoners from air-
planes. In polls taken at the time in much
of Latin America, the press was consistently
named the most trusted institution, ahead
of the Catholic Church.

The role of the press in Latin America
and across Eastern Europe fueled massive 
investment in independent media by both
U.S. government agencies and private foun-
dations, which viewed the independent me-

56 WORLD POLICY JOURNAL • SUMMER 2006



dia both as a means of challenging auto-
cratic regimes and building support for
democracy. Media, unlike other democratic
institutions such as political parties or an
independent judiciary, could be created
quickly and could thrive even amid political
upheaval. According to one study, at least
$600 million was invested between 1993
and 2003 by the U.S. Agency for Interna-
tional Development, the U.S. Information
Service, and the Soros Foundation. In 1994,
the State Department created the Office of
Transition Initiatives to “promote peace and
democracy” in countries undergoing periods
of political change.5 Support for indepen-
dent media was a key component of this 
strategy.

These initiatives had an immediate im-
pact, especially in Russia and elsewhere in
the former Soviet Union, where internation-
al funding helped fuel an explosion of new
media outlets. The initial success of these
efforts reinforced the notion that the press
was the vanguard of democracy. But they al-
so created the conditions that led the rise of
the “democratators.”

Back to the Future
Even as he organized and incited ethnic
cleansing across the former Yugoslavia in
the early 1990s, President Slobodan Milose-
vic sought to maintain a semblance of inter-
national legitimacy. He stood for election,
publicly expressed support for democracy,
tolerated the existence of opposition parties,
and allowed the Belgrade print media that
catered to the urban elites to publish stories
critical of the government. He also em-
ployed strategies that other democratic
despots would refine in later years—polariz-
ing society in order to create a sense of per-
petual crisis, mobilizing his supporters into
political shock troops, relying on tax laws
and administrative harassment more than
outright repression to punish opponents,
and using control over television to manipu-
late public opinion. In fact, Milosevic’s con-
trol of Serbian state television was essential.

He used it not only to secure his electoral
victories but also to build support for the
ethnic cleansing campaign in Bosnia.

While autocratic governments have long
held sham elections, Milosevic’s efforts re-
sponded to a new reality. With the end of
the Cold War, repressive leaders lost not 
only a patron in the Soviet Union but also
the ideological cover they used to justify
suppression of internal dissent. The demise
of communism (also heralded as the “end 
of history”) meant that you were either a 
democrat or a dictator, and Milosevic under-
stood that an out-and-out dictatorship
would open the door for intervention in 
Yugoslavia’s ethnic conflict. So he professed
support for democracy, claiming his govern-
ment reflected the will of the Serbian peo-
ple. It followed that any interference by out-
side powers must reflect an irrational hatred
of Serbs. Milosevic’s use of the broadcast
media to build support for ethnic cleaning
was particularly troubling. It not only chal-
lenged the emerging notion that the press
was generally a tool for democratic change
but also allowed Milosevic to portray efforts
by Western governments to suppress hate
speech as an attack on press freedoms.6

The Yugoslav conflict forced CPJ and
other press freedom groups to modify their
advocacy strategies. It was one thing to
champion a journalist jailed by a traditional
dictatorship; it was another to defend on
principle a Serbian publication that may
have closed its eyes to ethnic cleansing in
Bosnia but was still facing legal harassment
because of its criticism of Milosevic.

Milosevic bought time with his demo-
cratic doublespeak, but the atrocities he
committed were so egregious that they
could not be covered up with a few elec-
tions. Vladimir Putin, on the other hand,
has smoothed out the kinks, and, with lim-
ited outcry, has gained a level of control
over the Russian media that Milosevic 
vainly sought. Granted, the behavior of
many of Russia’s media moguls helped
Putin. While Russia’s private broadcast 

Muzzling the Media 57



networks employed many talented and 
committed young journalists and initially
gained public acclaim with hard-hitting sto-
ries on corruption and mismanagement, the
owners of the major national broadcast net-
works were tainted from the start because
they had obtained their wealth in shady
deals during the chaotic period that fol-
lowed the Soviet collapse.

Vladimir Gusinsky, who owned the NTV

network, and Boris Berezovsky, who owned
a controlling stake in the rival ORT network,
both used their media holdings to advance
their own economic and political interests.
In the 1996 elections, they joined forces
with President Boris Yeltsin, rationalizing
their partisanship by arguing that a victory
for Yeltsin’s Communist rival would end
press freedom. The networks split over
Putin during the 2000 presidential election,
when he ran as Yeltsin’s handpicked succes-
sor. While Berezovsky backed Putin, Gusin-
sky blatantly favored Putin’s opponents. Af-
ter winning the presidency, Putin was quick
to take revenge, sending the tax police to
raid NTV. When Berezovsky also began to
criticize the new government, Putin moved
against him as well, using legal prosecutions
and government-backed hostile takeovers to
bring both networks under Kremlin control.
The Russian public was largely indifferent
because it did not perceive the media as an
independent check on government power.
Instead, many believed, with some justifica-
tion, that the networks had picked the los-
ing side in an ugly political battle and had
gotten their comeuppance.7

Media moguls in Venezuela made a sim-
ilar mistake when they galvanized the oppo-
sition to President Hugo Chávez. During
late 2001 and early 2002, as strikes and
protests convulsed the country, the media
launched a relentless attack on the govern-
ment and encouraged people to take to the
streets. Then, after Chávez was deposed in 
a coup on April 11, 2002, Venezuelan tele-
vision news suddenly fell silent, broadcast-
ing movies instead and ignoring the rallies

by Chávez supporters calling for the return
of the ousted president. Frustrated Venezue-
lans tuned to CNN or broadcasts from neigh-
boring Colombia to find out what was 
taking place in their own country. When
Chávez triumphantly returned to power
three days later, the media was largely dis-
credited. In attempting to generate interna-
tional opposition to the Chávez government,
media owners had exaggerated threats to
press freedom in the country, equating
Chávez’s verbal fusillades with direct censor-
ship. Hence, in the aftermath of the coup,
when the government took actual legal
measures to curtail press freedom, there 
was little public outcry. The Law of Social
Responsibility in Radio and Television,
passed in December 2004, makes it a crime
for broadcasters to disseminate messages
that “promote, defend, or incite breaches of
public order” or “are contrary to the security
of the nation.”

The new legislation gives Chávez legal
cover for muffling the press, but unlike
Putin, he has not moved directly against the
media. Instead, the president simply peri-
odically preempts regular programming to
make longwinded speeches on everything
from politics to baseball. In general, he al-
lows relative freedom to report on his coun-
try’s social crisis because it serves his inter-
ests. The existence of a critical media allows
Chávez to deflect international criticism,
while reports on rising crime, decaying in-
frastructure, and even international coverage
highlighting political tensions permits him
to cast himself as the alternative to chaos.

The U.S. Perspective
Since the September 11 attacks, the Bush
administration has made the promotion of
democracy a key global goal. “[I]t is the
policy of the United States to seek and sup-
port the growth of democratic movements
and institutions in every nation and culture,
with the ultimate goal of ending tyranny in
our world,” Bush declared in his second in-
augural address. Yet, many administration

58 WORLD POLICY JOURNAL • SUMMER 2006



policies have backfired, including efforts to
promote press freedom. Following Septem-
ber 11, autocratic leaders opportunistically
borrowed the language of the “war on ter-
rorism” to justify their repressive policies.
Many cited administration measures as proof
that even democracies restrict civil liberties
—including freedom of the press—in times
of crisis. The most flagrant example was
President Robert Mugabe of Zimbabwe. 
A spokesman for Mugabe defended the
country’s legal prosecution of journalists,
saying, “We agree with...President Bush
that anyone who in any way finances, har-
bors, or defends terrorists is himself a 
terrorist.”

In Iraq, under pressure to show progress,
U.S. officials point to elections, competing
political parties, and the relatively unfet-
tered local press. But while the Iraqi press
has benefited from an infusion of U.S. aid, it
has also become increasingly partisan and
some analysts fear it may exacerbate ethnic
tensions.8 Certainly, Iraq has become ex-
tremely dangerous for the media, with 101
journalists and media workers killed as of
June 2006. Many of those killed were Iraqis
murdered by insurgents.9

More broadly, while calling for democra-
cy throughout the Middle East and settling
for far less in Iraq, U.S. policy reinforces the
belief that cosmetic changes will suffice.
This is certainly the case in Egypt, where
President Hosni Mubarak, having won a
fifth consecutive six-year term with nearly
90 percent of the vote last fall, appears to be
moving in the direction of the new auto-
crats. Despite pledges to loosen press con-
trols, the Mubarak government has tight-
ened legal restrictions and jailed journalists
for reporting critical of the regime.10

Finally, the Bush administration’s efforts
to link liberalizing goals to narrow security
interests makes it easer for autocratic leaders
to portray democracy-building efforts as 
interference in their domestic affairs. Presi-
dent Putin, for example, has suggested that
nongovernmental organizations promoting

democracy in Russia serve as a Trojan horse
for Western governments seeking to under-
mine the state. A new statute signed into
law by Putin on January 10 gives the Rus-
sian authorities the right to shut down NGOs
engaged in activities deemed harmful to 
the “political independence of the Russian
Federation.”

Nonetheless, elections—no matter how
controlled—can be unpredictable, as Gen.
Augusto Pinochet learned in Chile in 1988,
and as the leaders of Ukraine, Georgia, and
Kazakhstan discovered more recently. But
the new breed of more sophisticated auto-
crats presents a significant challenge for
press freedom, precisely because they are
well aware of these risks and are increasingly
adept at managing the media. Without in-
stitutional safeguards to protect free expres-
sion, the press is at the mercy of the new
leaders exploiting periods of instability. For
this reason, much of the money spent build-
ing independent media around the world
has been squandered. Media development
must go hand in hand with nurturing the
institutions that protect journalists from
state interference. Without safeguards, the
media is not only highly vulnerable to re-
pression but can be manipulated by partisan
factions, as happened in Yugoslavia and
seems to be occurring in Iraq.

Precisely because mechanisms of repres-
sion are more complex, their exposure can
require exacting research. Recent CPJ reports
document government surveillance in
Tunisia, self-censorship in Colombia, legal
harassment in Turkey, and intimidation of
the press in Yemen. These reports are only
the first step in sustained campaigns to de-
fend press freedom. Recent victories include
the repeal of a criminal defamation law in
Mexico City, a pledge by Yemen’s president
to investigate abuses, and a public rebuke
by President Alvaro Uribe of Colombia of
local officials who impede the work of the
press.

The traditional strategies long employed
by international human rights groups—

Muzzling the Media 59



highlighting individual cases and generat-
ing international censure—are still valid.
But they are less effective against the new
autocrats who avoid making themselves an
easy target by putting a prominent dissident
in jail. Instead, they intimidate the media
with punitive tax prosecutions and defama-
tion suits, or influence coverage through
personal relationships with media owners or
allocation of government advertising funds.

Because these practices also exist to a
greater or lesser extent in democratic coun-
tries, press freedom groups must not only
document and expose the mechanisms of
control but demonstrate that specific prac-
tices violate domestic and international legal
standards. The battle is not against a politi-
cal ideology but against a repressive strategy
that is evolving and adapting in response to
international and domestic pressures. The
Committee to Protect Journalists and other
press freedom groups must be prepared to
wage a long war of attrition to discredit
each new repressive technique so that the
“democratators,” against their will, one 
day find themselves presiding over democra-
cies in which the press is truly free and the
people can peacefully remove them from
power.•
Notes

1. From a talk by Lipman, who is the editor of
Pro et Contra, published by the Moscow Carnegie
Center, and a columnist for the Washington Post, at
CPJ on March 24, 2006, titled “Constrained or Irrel-
evant: The Media in Putin’s Russia.” Lipman pub-
lished an article with the same title in the October
2005 edition of Current History.

2. While the Russian government has not been
directly implicated in violent attacks, it has tolerated
a climate of violence and intimidation against the
media. Twelve journalists have been killed in con-
tract-style killings since Vladimir Putin came to of-
fice, and none of these crimes have been adequately
investigated, according to CPJ research. On May 5,
two men accused of carrying out the murder of the
Russian-American journalist Paul Klebnikov, gunned
down on July 9, 2004, in Moscow, were acquitted in

a Russian court. CPJ criticized the trial proceedings
and accused Putin of “tolerating impunity” (http://
www.cpj.org/news/2006/europe/russia05may06na.html).

3. On May 2, in honor of World Press Freedom
Day, CPJ released “The World’s 10 Most Censored
Countries.” Topping the list was North Korea, which 
the report labeled “the world’s deepest information
void,” followed by Burma, Turkmenistan, Equatorial
Guinea, and Libya. Eritrea, Cuba, Uzbekistan, Syria,
and Belarus round out the top ten. Largely throw-
backs to an earlier era, most of these countries make
no pretense of being democratic.

4. Timerman’s 1977 abduction raised interna-
tional awareness about the lack of press freedom in
Latin America, as did the 1978 murder of La Prensa
editor Pedro Joaquín Chamorro by national guards-
men in Managua. That murder, which sparked wide-
spread disgust in Nicaragua, marked the beginning
of the end of the Somoza regime. The killing of ABC
correspondent Bill Stewart in 1979, captured on tape
and broadcast on American television, sealed the dic-
tator’s fate.

5. See Ellen Hume, The Media Missionaries:
American Support for Journalism Excellence and Press
Freedom around the World, a report for the John S. and
James L. Knight Foundation, 2004.

6. The role of the media in the 1994 Rwandan
genocide—in which a nominally private radio station
helped organize and direct the killings carried out by
Hutu militias—is a potent reminder that the media
can be destructive. Jack Snyder, in From Voting to Vio-
lence: Democratization and Nationalist Conflict (New
York: Norton, 2000), argues that rather than pro-
moting peaceful coexistence, an unfettered media in
politically unstable societies often fuels ethnic 
violence.

7. See Peter Baker and Susan Glasser, Kremlin
Rising: Vladimir Putin’s Russia and the End of Revolu-
tion (New York: Scribner, 2005), pp. 78–98.

8. See Louise Roug, “The Conflict in Iraq; Un-
fair, Unbalanced Channels,” Los Angeles Times, March
28, 2006.

9. Seventy-four journalists and 27 media work-
ers have been killed in Iraq, according to CPJ statis-
tics. Of the journalists, 53 were Iraqis, as opposed to
2 Americans. Insurgents are responsible for the
deaths of 48 journalists, many of them targeted
killings. U.S. forces have been implicated in 14

60 WORLD POLICY JOURNAL • SUMMER 2006



deaths, which CPJ classifies as crossfire deaths, hav-
ing found no evidence to conclude that any were de-
liberate. For a complete statistical breakdown on
journalists killed in Iraq, go to http://www.cpj.org/
Briefings/Iraq/Iraq_danger.html.

10. See CPJ’s February 23, 2006 letter to Hosni
Mubarak, at http://www.cpj.org/protests/06ltrs/
mideast/egypt23feb06pl.html.

Muzzling the Media 61


